Wydarzenia




Wycieczka do Kopalni Soli w Wieliczce

W ramach Dnia Dziecka byliśmy w Zabytkowej Kopalni Soli w Wieliczce. Zwiedzając kopalnię przechodziliśmy labiryntami długich, krętych, zagadkowych korytarzy; podziwialiśmy górnicze, wiekowe zabytki architektoniczne oraz unikatowe solne kalafiory zastygłe na kopalnianych sklepieniach i ścianach. Widzieliśmy też jeziorka solankowe i liczne kaplice. Najsłynniejsza z nich, znajduje się 101 metrów pod ziemią- to Kaplica Świętej Kingi, w której od roku 1999 stoi pomnik Ojca Świętego Jana Pawła II, wykonany przez górnika-rzeźbiarza Stanisława Anioła. Na zakończenie wycieczki zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie w tej właśnie kaplicy. Wszystkie pomieszczenia i eksponaty, które mieliśmy okazję podziwiać wywarły na nas ogromne wrażenie. Na pamiątkę każdy z nas otrzymał od Dobrego Ducha kopalni - skarbnika - grudkę soli.

















Wycieczka na Dzień Dziecka

Wycieczki w edukacji przedszkolnej, zarówno piesze, jak i autokarowe przynoszą ogromne korzyści. Dzieci bezpośrednio obserwują otaczający świat, uczą się poszanowania środowiska naturalnego, poszerzają zakres wiadomości i umiejętności. Ponadto wycieczki dają możliwość tworzenia naturalnych sytuacji edukacyjnych i poza aspektem emocjonalnym zaspokajają również potrzebę ruchu.
W tym roku szkolnym zaplanowaliśmy wycieczkę do Zoo w ramach Dnia dziecka. Krakowskie Zoo ugościło nas słońcem i wieloma emocjami wywołanymi w trakcie podziwiania zwierząt.









Jednym z najbardziej wyczekiwanych przez dzieci dni jest 6 grudnia. Poza swoją symboliczną wymową, jest magicznym, niosącym radość i obfitującym w niespodzianki dniem. To właśnie Mikołajowi dzieci powierzają swoje marzenia, skryte tajemnice, ale też i obietnice, których z pewnością obiecują dochować.
W naszym oddziale pojawił się Mikołaj wraz ze swoim pomocnikiem, który wspierał go w dźwiganiu worka z prezentami. Wszystkie dzieci były szczęśliwe i z wielką radością pozowały do zdjęć.









































Spotkanie z Policją

Dla dziecka pierwsze dni w szkole są bardzo ważne. Jest to okres wielu przygód i nowych sytuacji, w których się znalazło. Dlatego też bardzo ważne jest, aby przedszkole od najwcześniejszych lat kształtowało u dzieci nawyki unikania, zapobiegania i możliwie szybkiego pokonywania niebezpieczeństw. Treści odnoszące się do bezpieczeństwa realizowane są poprzez zabawy edukacyjne, stwarzanie pozorowanych sytuacji - scenki rodzajowe, inscenizacje, wycieczki, spotkania z policjantami, strażakami czy pielęgniarką.
W pierwszych dniach roku szkolnego gościliśmy panów policjantów, którzy przekazali najmłodszym to, co "KAŻDY PRZEDSZKOLAK POWINIEN": orientować się w bezpiecznym poruszaniu po drogach, znać numery alarmowe, znać swoje imię i nazwisko oraz adres zamieszkania i wiele innych wiadomości, które są potrzebne do pokonywania trudnych sytuacji.

















Czytanie Dzeciom

Rodzina i przedszkole mają decydujący wpływ na wielostronny rozwój małego człowieka. Wpływ ten jest tym korzystniejszy, im częściej te dwa środowiska nawiązują ze sobą bliskie kontakty i są skłonne do wzajemnego współdziałania. Warto podkreślić, że integracja przedszkola z domem rodzinnym jest koniecznością podyktowaną troską o dziecko i jego rozwój.
Sprawdzoną i bardzo cenioną formą współpracy jest czytanie dzieciom bajek przez rodziców, które propagujemy przez działalność Klubu Czytających Rodziców. W każdym tygodniu przychodzi do nas rodzic i czyta dzieciom baśnie. Potem w serdecznej atmosferze następuje wymiana zdań, dzielenie się wrażeniami oraz opisywanie najciekawszych wydarzeń. Dzieci w krainie baśni czują się doskonale, mogą tam znaleźć przyjaciół, przeżyć wspaniałe przygody, a przede wszystkim wzbogacają swoją wyobraźnię. "Kto umie je czytać i opowiadać ma klucz do dziecięcych serc".















Dzień Dziecka

Dzień Dziecka w naszej szkole był bardzo urozmaicony. Dzieci z oddziału przedszkolnego oraz klas I-III uczestniczyły w przedstawieniu interaktywnym pod tytułem "Z chłopa król", prezentowanym przez aktorów teatru APLAUZ z Wolbromia. Oprócz wspaniałej zabawy z aktorami dzieci miały okazję do utrwalenia życiowych zasad i prawd moralnych takich jak: dobro, uczciwość i wzajemny szacunek.















Dzieciństwo

To czas nabywania nawyków, kształtowania charakteru, przyswajania wartości, które będą wyznacznikiem postępowania w całym późniejszym życiu. Każda chwila spędzona z dzieckiem daje możliwość zapewnienia dziecku klimatu miłości, poczucia bezpieczeństwa, wzajemnego szacunku, zaspokojenia podstawowych potrzeb emocjonalnych.

Nikt nie zastąpi rodzica w roli wychowawcy, ale przedszkole może wspierać te działania. Jedną z form, którą zastosowałam, aby wzmocnić działania wychowawcze rodziców, a równocześnie nawiązać współpracę, jest czytanie dzieciom baśni. Więź z rodzicami, wzmocniona czytaniem, daje dziecku siłę do pokonywania wielu pokus i zagrożeń.
W każdym tygodniu przychodzą więc rodzice (głównie są to mamy) i czytają baśnie H.Ch. Andersena. Następnie rozmawiają z dziećmi na temat utworu. Baśnie uczą malucha, że zawsze może dać sobie radę, a co więcej pokazują mu wzorce zachowań moralnych - dobro zawsze jest nagradzane, a zło przegrywa. Nawiązują się wówczas serdeczne więzi między dziećmi i rodzicami, a ponadto kształtujemy nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie.





















Górnik

Obserwowanie pracy ludzi różnych zawodów i poznawanie powstających w jej wyniku wytworów przygotowuje wychowanka do podejmowania celowego działania. Umożliwienie mu bezpośredniego kontaktu z otoczeniem społecznym - poznanie wyglądu, funkcjonowania i przydatności maszyn, urządzeń, przedmiotów służących człowiekowi - wpływa na jego wyobraźnię i przyczynia się do głębszego zrozumienia znaczenia pracy ludzi różnych zawodów. Zawód górnika w obecnych czasach jest coraz rzadziej prezentowany i omawiany w literaturze dla dzieci i programach edukacyjnych. Ponieważ niemożliwe jest bezpośrednie poznanie warunków pracy górników, korzystając z okazji, że wśród ojców naszych dzieci jest przedstawiciel tego zawodu pożyczyliśmy strój galowy aby naocznie móc go obejrzeć, opisać i zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie z przebranym górnikiem (tata górnik z powodu choroby nie mógł osobiście się zaprezentować). Jedna z mam ofiarowała nam zdjęcia przedstawiające wnętrze kopalni, aby łatwiej było nam poznać i zrozumieć znaczenie społecznej wartości tego zawodu.
Jesteśmy wdzięczni rodzicom, a jednocześnie dumni z faktu, że zaangażowanie i współpraca z rodzicami tak pomyślnie nam się układa.







Mikołaj

W procesie wychowawczo - dydaktycznym, obejmującym całość oddziaływań mających wpływ na rozwój dziecka oraz przygotowujących go do życia w społeczeństwie, ważne jest zdobywanie doświadczeń związanych z poznawaniem historii, legend, tradycji, obyczajów. Do tradycji należy między innymi spotkanie z Mikołajem. Wszystkie dzieci z niecierpliwością czekają na ten dzień, w którym usłyszą dźwięk dzwoneczka oznajmiającego przybycie Mikołaja. Ale oprócz tradycji spotkanie z Mikołajem ma jeszcze jeden głębszy sens - jest to dla dzieci sprawdzian dojrzałości emocjonalnej. Mają okazję wykazać się umiejętnością dzielenia się z drugim człowiekiem - tak jak robił to św. Mikołaj. Do naszego oddziału przybył Mikołaj wraz ze swoim pomocnikiem. Po krótkim powitaniu przez dzieci obaj przystąpili do rozdawania prezentów. Na zakończenie spotkania wszyscy pozowali do zdjęcia.









Rok szkolny 2008/2009 zakończyliśmy sukcesem.

Zostaliśmy zwycięzcami konkursu pod hasłem "Cztery pory roku przedszkolaka", który organizowany był przez Fundację Wspierania Inicjatyw Ekologicznych. Oprócz dyplomu i nagrody głównej każdy uczestnik konkursu otrzymał drobny upominek. Warto więc było dołożyć starań przy wykonywaniu prac, ponieważ trud nasz został doceniony.


Zajęcia integracyjne pod hasłem "Panowie Paniom":

Pod takim hasłem odbywały się zajęcia integracyjne, na które zaprosiliśmy tatusiów. Pomagali oni swoim pociechom w przygotowaniu podarunku na Dzień Kobiet. Mieli okazję wykazać się swoimi umiejętnościami oraz przyjrzeć się, jak pracują ich dzieci.
Panie małe i duże będą zachwycone, a tatusiowie być może z większym zaangażowaniem przyjdą na następne zajęcia.







"Klub czytających rodziców":

Zainteresowania literaturą należy rozwijać od najmłodszych lat. Aby zaszczepić w rodzicach i dzieciach zamiłowanie do czytania książek utworzony został "Klub czytających rodziców". Wychowawcza rola baśni oraz współpraca z rodzicami były głównym celem stanowiącym motywację do realizacji tego typu zadań.







Spotkanie z Ciotką Klotką - panią Ewą Chotomską






Spotkanie z artystą malarzem p. Ludwikiem Grabowskim






Wycieczka do Wygiełzowa

3 czerwca wybraliśmy się na wycieczkę do Wygiełzowa. Po przybyciu na miejsce rozpoczęliśmy naszą przygodę od zajęć warsztatowych. Mieliśmy okazję wyrabiać glinę, lepić z niej dowolne formy, oraz pracować na kole garncarskim. Była to dla każdego z nas świetna zabawa. Potem zwiedzaliśmy obiekty skansenowe Nadwiślańskiego Parku Etnograficznego. Zdobyliśmy w ten sposób wiadomości o warunkach życia ludzi sprzed wielu lat. Zachwyciło nas piękno i prostota tych obiektów. Z wielkimi wrażeniami wspominaliśy naszą wycieczkę przez kolejne dni.