Współpraca




Zbiórka zakrętek i baterii

Dzieci z oddziału przedszkolnego wspierają swoimi działaniami różnorodne akcje odbywające się na terenie naszej szkoły. Aktywnie przyłączyły się do zbierania zakrętek z tworzywa sztucznego oraz zużytych baterii. W ten sposób integrują się ze społecznością szkolną i czują się odpowiedzialni za podejmowane akcje charytatywne.







Dzień Babci i Dziadka

Do obchodów Dnia Babci i Dziadka przygotowywaliśmy się bardzo pracowicie. Aby nasze prezenty wyglądały najpiękniej poprosiliśmy rodziców o pomoc w ich wykonaniu. Wspólnie zrobiliśmy bukiety róż. Udowodniliśmy, że potrafimy współpracować, gdyż nasze bibułowe bukiety wyglądały jak żywe.





















Jasełka 2011

Kultywując tradycje związane ze Świętami Bożego Narodzenia, od kilku lat dzieci sześcioletnie z oddziału przedszkolnego przygotowują program artystyczny, który prezentują pensjonariuszom Domu Opieki Społecznej w Olkuszu. W przedstawieniu pt: "Bóg się rodzi" starsi i młodsi aktorzy w widowiskowy sposób starali się przywołać ma myśl wydarzenia sprzed dwóch tysięcy lat - historię o Maryi, Józefie i narodzeniu Jezusa. Muzyczna oprawa dodała uroku całej inscenizacji oraz nadała radosny klimat temu spotkaniu.









Kliknij, aby powiększyć







Kliknij, aby powiększyć







Warsztaty z rodzicami i dziećmi

Warsztaty z rodzicami i dziećmi.
Formą współpracy, którą chętnie stosuję i która przynosi największe efekty, są warsztaty z rodzicami i dziećmi. Korzystnych aspektów tego typu działań jest wiele, np. poznanie wzajemnych oczekiwań, pozytywna weryfikacja danych na temat placówki, minimalizacja dystansu. I dodatkowy, równie ważny aspekt - rodzice mogą poświęcić czas dzieciom, skupiając na nich tylko uwagę, a jednocześnie zaobserwować ich umiejętności i zachowanie w środowisku rówieśniczym. Tego typu spotkania pozwalają na obserwację interakcji rodzice - dzieci, a także na wzmocnienie u dzieci poczucia wartości i dumy ze swoich rodziców.
Pierwsze z naszych spotkań z cyklu "Żywioły w przyrodzie - zabawy badawcze" poprowadził tata Nikoli - pan Adam. Dzieci z zaciekawieniem i entuzjazmem obserwowały doświadczenia z ogniem. Poznawały podstawowe prawa fizyki oraz zasady bezpieczeństwa, których należy przestrzegać w obcowaniu z ogniem.

















Czytanie z rodzicami

Nadal kontynuujemy akcję czytania bajek w oddziale przedszkolnym przez rodziców. Nasze pociechy są bardzo zadowolone z obecności rodzica na w naszym oddziale. Z wielka uwaga słuchają czytanych bajek i aktywnie uczestniczą w rozmowach dotyczących treści w nich zawartych, a rodzice mają niecodzienną okazję obcowania z całą grupą i obserwowania kolejnych etapów w odnoszeniu sukcesów edukacyjnych ich pociech.











Jasełka

Kolejny już raz w okresie Świąt Bożego Narodzenia przygotowaliśmy przedstawienie, które zaprezentowaliśmy pensjonariuszom Domu Opieki Społecznej w Olkuszu. Do realizacji tego przedsięwzięcia zaangażowani zostali również uczniowie innych klas oraz rodzice, którzy jak co roku upiekli ciasto i częstowali nim mieszkańców DOS. Wizyta dzieci zawsze sprawiała wszystkim wiele radości, przedłużała świąteczny nastrój i urozmaicała długie zimowe dni. Wyrazem wdzięczności pensjonariuszy były gorące brawa oraz recytacja bajki napisanej przez jednego z mieszkańców.

Dla dzieci jest to również wielkie przeżycie, a jednocześnie wspaniała lekcja ucząca poczucia więzi rodzinnych tak potrzebnych w codziennym życiu małego i dużego człowieka.



































Wizyta górnika

Kolejną formą współpracy z rodzicami realizowaną w naszym oddziale przedszkolnym jest zapraszanie rodziców reprezentujących różne zawody. Tata Michałka jest górnikiem więc była to dla nas okazja do zaproszenia szanownego gościa. Dzieci mogły nie tylko podziwiać strój galowy, ale również przymierzyć górniczą czapkę, aby choć na chwilę wcielić się w rolę górnika. Potem z wielką uwagą oglądaliśmy prezentację dotyczącą pracy górników oraz pamiątkowy album. Z pewnością takie bezpośrednie obcowanie z górnikiem, połączone z możliwością zadawania pytań, oglądania górniczych rekwizytów przynoszą wspaniałe efekty w pracy wychowawczo-dydaktycznej oraz na polu współpracy z domem rodzinnym.
Wydarzenie to na długo pozostanie w pamięci dzieci, bo oprócz ciekawych opowieści dzieci zostały obdarowane drobnymi upominkami - serdecznie za wszystko dziękujemy!





































Zajęcia integracyjne z rodzicami

Budowanie autentycznej, owocnej współpracy możliwe jest jeśli przestrzegane są zasady partnerstwa, jednolitego oddziaływania, pozytywnej motywacji, oraz aktywnej i systematycznej współpracy. Ponieważ święta sprzyjają poznaniu się rodzin - stwarzają okazję do rozmów, dzielenia się wrażeniami, więc właśnie w tym okresie zaprosiliśmy rodziców do wspólnego wykonana łańcucha na klasową choinkę. Kiedy już wszyscy zostali zapoznani z zadaniami jakie mają do wykonania, dzieci oraz rodzice przystąpili do pracy. Rodzic wykonując powierzoną mu pracę, może obserwować swoją pociechę, w wyniku czego uzyskuje informacje o tym w jaki sposób dziecko radzi sobie z różnymi zadaniami i jak przebiega jego rozwój na tle grupy.
Wykonanie łańcucha wymagało wiele pracy: cierpliwości, dokładności, przestrzegania regularności kopozycji i wykazania się sprawnością manualną. Ale warto było poświęcić dwie godziny, aby poznać kulisy dziecięcego życia przedszkolnego i przekonać się jak bardzo ważna, budująca wzajemne zaufanie i nieodzowna w procesie wychowania jest wzajemna współpraca.





































Góra grosza

Szkoła jest pierwszym miejscem pracy każdego dziecka. Dobry start w niej pozwoli pierwszakowi radzić sobie z późniejszymi trudnościami oraz szanować siebie i swoje obowiązki. Jest ogromnie ważny dla dalszej kariery dziecka. Wpływa na ukształtowanie się pozytywnego stosunku do szkoły, do nauki i nauczycieli. O tym, czy dziecko sprosta wymaganiom stawianym mu przez szkołę decyduje stopień osiągniętej przez niego dojrzałości szkolnej. Dojrzałością szkolną określa się poziom rozwoju dziecka, niezbędny do podjęcia różnorodnych obowiązków, jakie niesie ze sobą życie szkolne. Jest to osiągnięcie przez dziecko takiego poziomu rozwoju fizycznego, społecznego i psychicznego, które czyni je wrażliwym na systematyczne nauczanie i wychowanie w klasie pierwszej szkoły podstawowej. Inaczej jest to jakby moment równowagi pomiędzy wymaganiami szkoły, a możliwościami rozwojowymi dziecka.

Na pełną gotowość szkolną składają się: dojrzałość fizyczna; dojrzałość umysłowa; dojrzałość emocjonalno-społeczna; dojrzałość do czytania i pisania; dojrzałość do matematyki. Jednym ze sprawdzonych i skutecznych sposobów osiągania dojrzałości emocjonalno-społecznej jest wczesne nawiązanie współpracy z uczniami szkoły. Uczestniczymy więc w apelach, akademiach i imprezach organizowanych na terenie szkoły. Chętnie włączamy się w akcje szkolne, razem wyjeżdżamy na wycieczki, wspólnie bawimy się na zabawach. Przykładem tych działań są między innymi Jasełka, które przygotowaliśmy z uczniami klasy szóstej, oraz uczniami z gimnazjum. Wzięliśmy udział w akcji „Góra grosza” przekazując kasetę z pieniędzmi na ręce uczniów współpracujących z koordynatorem akcji.
Osiągnięta poprzez takie działania dojrzałość emocjonalna pozwoli dzieciom przeżywać pozytywne emocje solidarności, życzliwości i przyjaźni oraz reagować w sposób adekwatny do sytuacji.







Policja i TRI(Poland)

Dziecko rozpoczynające naukę w szkole powinno znać zasady warunkujące jego bezpieczeństwo i respektować je, rozumieć, dlaczego obowiązują oraz wiedzieć, jakie są konsekwencje ich nieprzestrzegania. Wraz z rozwojem sprawności ruchowej dziecka zwiększają się jego możliwości oraz obszar działania. Dziecko staje się bardziej samodzielne, a tym samym może znaleźć się w całkiem nowych dla niego sytuacjach. Nie posiada jeszcze wystarczającej wiedzy i doświadczeń, aby przewidzieć, jakie niosą ze sobą niebezpieczeństwa i uniknąć ich. Nabywanie nawyków warunkujących bezpieczeństwo własne oraz innych prowadzone jest w naszym oddziale w ścisłej współpracy ze środowiskiem rodzinnym, dyrekcją szkoły oraz przedstawicielami różnych zawodów. Utrwaleniu i przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa sprzyjają spotkania organizowane w szkole. Jedno z nich odbyło się dnia 7 września i było poświęcone bezpiecznej drodze dzieci do szkoły. Celem pogadanki, którą przeprowadził młodszy aspirant Marcin Górnik było uświadomienie dzieciom, jakie zagrożenia mogą napotkać w drodze do szkoły i jak się w takich sytuacjach zachować. Na zakończenie spotkania przedstawicielki TRI POLAND: Tsuroko Haga oraz Anna Patela wręczyły dzieciom znaczki odblaskowe, które przyczepione do plecaków z pewnością przyczynią się do poprawy ich bezpieczeństwa na drogach.







Pielęgniarka

W przedszkolu dziecko uczy się, w jaki sposób dbać o higienę, jak należy się odżywiać, aktywnie spędzać wolny czas – prowadzić zdrowy tryb życia. Zaczyna również dostrzegać związek między chorobą a leczeniem, przezwycięża lęk przed personelem medycznym, rozwija sprawność ruchową. Powodzenie działań w tym zakresie również uzależnione jest od współpracy ze środowiskiem rodzinnym i medycznym. W tym właśnie celu zaprosiliśmy do oddziału przedszkolnego naszą panią pielęgniarkę - Beatę Wypasek. W bezpośrednim kontakcie dzieci miały okazję porozmawiać z pielęgniarką, obejrzeć podstawowy sprzęt medyczny, którym posługuje się przy wykonywaniu zabiegów, oraz poddać się dobrowolnemu badaniu ciśnienia. Po takim spotkaniu każde dziecko zrozumie potrzebę wizyty u lekarza, przyjmowania lekarstw i starać się będzie zachować spokój w czasie przeglądów stomatologicznych, a potem chętnie samo zorganizuje zabawy tematyczne w kąciku lekarskim, gdzie czeka wiele chorych lalek i misiów.







Jasełka

Teatr, gra aktorska czy zabawa werbalna są wyjątkową okazją do osiągnięcia sukcesu. Sytuacje takie stymulują do większego wysiłku, stają się motywacja do nowych wyzwań. A przede wszystkim dają poczucie wartości, godności i nadają sens własnej aktywności zarówno dziecku, jak nauczycielowi.
Aktywność twórcza stanowi naturalną potrzebę biologiczną dziecka. Jego rozwój kieruje się w stronę świata ludzi dorosłych. I tę naturalna potrzebę rozwojową kształtuję tworząc odpowiednie sytuacje, przez co rozwijam nie tylko aktywność intelektualną, ale także emocjonalną i ruchową. Ale jest również i głębszy sens naszej działalności. Tworzymy nowa, własną tradycję oddziału przedszkolnego - przygotowujemy jasełka dla podopiecznych Domu Pomocy Społecznej w Olkuszu. By w wirze codzienności nie zapomnieć o szacunku jaki winni jesteśmy naszym staruszkom, ludziom ułomnym, chorym, już kolejny raz przygotowaliśmy program artystyczny,którym chcieliśmy umilić im świąteczny czas.

Mamy nadzieję, że ta "Cicha noc, święta noc" śpiewana wspólnie wniesie w ich dom inny, weselszy czas i miłe wspomnienia.

































Rok szkolny 2008/2009

Wizyta w Ochotniczej Straży Pożarnej w Dłużcu

Każdego roku odwiedzamy naszych Strażaków i zawsze możemy liczyć na interesujące pogadanki i pokazy. Tym razem każde dziecko było strażakiem - mogliśmy potrzymać w rękach węża strażackiego, z którego tryskała woda, a potem posiedzieć przez chwilę w wozie strażackim.









Przystąpienie do akcji "Książka dla szpitala":

Nikt z nas nie chciałby przebywać w szpitalu. Ale jeśli już tak się stanie to wiemy, że czasem ogarnia nas smutek i nuda. Żeby temu zapobiec i uprzyjemnić małym pacjentom pobyt w szpitalu przystąpiliśmy do ogólnopolskiej akcji "Książka dla szpitala". Zebraliśmy kilkadziesiąt książek, które przekazane zostały na oddział dziecięcy Szpitala Powiatowego w Olkuszu. Udowodniliśmy,że mamy dobre serduszka.







Jasełka w Domu Pomocy Społecznej w Olkuszu

Święta Bożego Narodzenia mają swoją głęboką symbolikę, w którą wpisane jest dawanie. W ferworze obdarowywania się prezentami nie możemy zapomnieć o ludziach starszych, samotnych, chorych. Cenniejszym okaże się to, że z nimi jesteśmy, niż najwspanialszy prezent. Wyrażając nasza empatię oraz chęć uprzyjemnienia tych świąt pensjonariuszom Domu Pomocy Społecznej w Olkuszu przygotowaliśmy dla nich inscenizację pod tytułem "Pójdźmy z szopką kolędować". Przy współpracy ze starszymi uczniami naszej szkoły śpiewaliśmy wspólnie kolędy aby przedłużyć ten świąteczny nastrój.